هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
قابلیت های جدید تری دی مکس ۲۰۲۰ (۲۰۲۰ ۳D (Max
سلام به همراهان گرامی؛
باید به اطلاع دوستداران نرمافزارهای سهبعدی برسانیم که اخیراً شرکتAutodesk نسخههای ۲۰۲۰ نرمافزارهایش را ارائه داده است؛ با ما همراه باشید تا در این مقاله، قابلیتهای جدید نرمافزار۳DS Max 2020 را بررسی کنیم.
تری دی اس مکس ۲۰۲۰ (۳DS Max 2020)
نسخه ۲۰۲۰ نرمافزار مدلسازی و انیمیشن 3DS Maxکه توسط شرکت Autodesk معرفی شد، با قابلیتهایی همراه است که ازجمله آنها میتوان به افزایش پشتیبانی نرمافزار از شیدینگ OSL، ابزارهای جدید کار با پرده سبز و شیدرهای غیر فتورئالیستیک اشاره کرد؛ همچنین شاهد بهروزرسانی مدیفایرهای Chamfer و بهبود خروجی ابری نقطهای و Alembic هستیم. ارتقای ۲ برابری سرعت پخش و ۳ برابری رندر پیشنمایش انیمیشنها، یکی دیگر از ویژگیهای جدید این نرمافزار به شمار میآیند. شرکت Autodesk علاوه بر نکات مذکور، در ۳DS Max 2020 یک roadmap برای نمایش بهروزرسانی پیشنهادی نسخههای بعدی این نرمافزار ارائه داده است.
افزایش سرعت پخش و رندر پیشنمایش انیمیشن
شرکت Autodesk مدعی است که قابلیتهای نرمافزار 3DS Max 2020، تغییرات بسیاری به وجود آوردهاند. پیش از انتشار آن، نیکولاس فانتا (مدیر ارشد خط تولید این نرمافزار) بهروزرسانیهای نسخه جدید را “پیشرفتهای بزرگ در قالب کیفیت و پایداری“ خطاب کرد.
این نسخه از ۳DS Max، هندسه (Geometry) و خمیدگی (Curves) هایی که بین فریمهای مختلف تغییر نمیکنند را در محاسبات رندر نادیده میگیرد و از این رو سرعت پلیبک انیمیشن افزایش مییابد.
در پیشنمایش ارائهشده توسط شرکت Autodesk که فانتا به آن یک «سناریوی خوب» میگوید، رندر یک ریگ مکانیکی نسبتاً پیچیده میتواند نرخ فریم دو برابری را در نسخه جدید نشان دهد؛ اما لزومی برای بهترین بودن این مورد وجود ندارد.
در این نسخه، نرخ فریم ویو پورت، دقیقتر نشان داده میشود؛ درحالیکه این پنجره بهروزرسانیهای کمتری دریافت میکند، فانتا به امکان نادرست بودن تصویر نمایشدادهشده در ورژنهای قبلی اعتراف کرده است.
همچنین با افزایش ۱٫۵ تا ۳ برابری سرعت رندر در حافظه محلی (حافظه غیر ابری)، پیشنمایش انیمیشنها نیز بهبود یافته است. اکنون امکان انتخاب طیف وسیعی از کدکها ازجمله MJPEG، Microsoft، Intel و TechSmith برای رندر فایلهای AVI و کپجر نمودن انیمیشن در اندازههای بزرگتری از خود پنجره ویو پورت فراهم شده است.
تصحیح رنگ و کار با پرده سبز در مپهای OSL جدید
در 3DS Max 2020، شیدینگ OSL (که در نسخه ۲۰۱۹ با آن آشنا شدیم) برای پشتیبانی از موتور رندر سختافزاری Quicksilver (که در خود نرمافزار جای دارد) توسعه داده شده است؛ ۱۴ نقشه OSL جدید در نسخهی ۲۰۲۰ به این نرمافزار اضافه شدهاند که قابلیتهای بسیار متنوعی را ایجاد میکنند.
استفاده از ابزارهای جدید کار با پرده سبز برای طراحان جلوههای ویژه امکان برش سوژه در محیط UV و همچنین اعمال ماسک (Garbage (Garbage Matte) را نیز فراهم میکنند.
ابزار تصحیح رنگ تریتون (Tri-tone) قابلیت دیگری است که میتواند با استفاده ازhighlights،midtones و shadows به اصلاح رنگ ورودی بپردازد.
اکنون با اضافه شدن یک کالر اسپیس جدید، توان تغییر فضای رنگی فوتیج، بین فضاهای رنگی گوناگونی ازجمله RGB، HSL و YIQ وجود دارد.
افزوده شدن افکتهای جدید halftone و سایهزنی رنگ
«Toon Width» و «Halftone» گزینههای جدید سایهزنی غیر فتورئالیستیک را در اختیار تصویرگران قرار میدهند.
الگوهای نقطهای و هاشوریشکل جدید و جالبی در 3DS Max 2020وجود دارد؛ هرچند که الگوی هاشوری هنگام استفاده از انیمیشن، چیزی شبیه به لرزش و چشمک زدن (اثر flicker) را در تصویر دمو نرمافزار به وجود آورد، اما شرکتAutodesk مدعی شد که عمداً این اثر را در ویدیوی دمو ایجاد کرده است.
اکنون بافتهای موجدار نساجی (Weave) و موزاییکی ساده (Simple Tiles) که متریالهای رویهای را میسازند، به بافتهای همهمنظوره افزوده شدهاند.
هنگام طراحی مپهای جدید در ویرایشگر منبع OSL، هایلایت کردن براکتها، جملهها و پیوندها (Bracket, Syntax, Docking) بهتر انجام میشود.
ارتقای مجموعه ابزار مدلسازی و ادیت UV
مجموعه ابزار مدلسازی، با بهروزرسانی مدیفایر Chamfer همراه بوده که گزینهی جدید عرض و وزن Chamfer بر اساس هر لبه رابرای کاربران فراهم نموده است؛ Chamfering جدید امکان ایجاد سطوح مورب مستقیم یا انحناهای معکوس و کنترل تنظیمات End Bias جریان هندسی، بین لبههای chamfer شده و نشده را به وجود آورده است.
با آپدیتدر مجموعه تنظیمات UV Flatten Mapping اکنون میتوان به ترتیب اندازه با UV islands سریعتر کار کرد و همچنین تنظیمات pixel snap را ذخیره و بارگذاری نمود.
بهبود ورود فایلهای Revit و خروج دادههای نقطهای و Alembic
ازجمله بهبودهای Pipeline میتوان به پشتیبانی دوربین، خورشید و آسمان هنگام وارد کردن فایلهای Revit اشاره کرد که با ترکیب گزینههای جدید، امکان ورود گزینشیتر متریال Revit را فراهم میکند؛ لازم به ذکر است که فایلهای Revit ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را میتوان بدون آپدیت قابلیت سازگاری آنها، به نرمافزار ۳DS Max 2020 وارد نمود.
سهگوشسازی مشها در concave n-gons بهبود یافته و با بهروزرسانی خروجی Alembic، امکانپشتیبانی از ویژگیهای غیر هندسی مانند آبجکتهایlocator وdummy فراهمشده است؛ همچنین فرمتهای .ply و .e57 برای قالب خروجی دادههای نقطهای ابری افزوده شدهاند.
بهروزرسانی قسمت MAXtoA
با بهروزرسانی پلاگین MAXtoA که در موتور رندر Arnold نرمافزار ۳DS Max قرار دارد، شرکت Autodesk گفت که Arnold 5.3 شامل موتور رندر Arnold GPU هم میشود و به همین دلیل بسیاری از کاربران اظهار داشتند که بدون پیکربندی با نرمافزار ۳DS Max کار نمیکند، درحالیکه این دو نسخه باهم سازگار هستند.
بهروزرسانی ۲۸ مارس ۲۰۱۹
کاربران نرمافزار 3DS Max نظرات خود را در انجمن ۳DS Max 2020 بیان کردهاند که عمده واکنشهای اولیه منفی بود؛ هرچند شرکت Autodesk برای انتشار roadmap نرمافزار تصمیم درست و قابلپذیرشی را اتخاذ کرد، اما هزینه اشتراکی که برای برنامه تعیین نمود، چندان به مزاج کاربران خوش نیامد. برای مثال نظر یک کاربر چنین بوده است: «انگار که شرکت Autodesk قصد خوشحال کردن کاربران را ندارد؛ چون اگر به اشتباهشان در زمینهی بالا بردن قیمتها پی نبرند، تمام فعالیتهایی که برای ارتقای نرمافزار انجام میدهند، بیفایده خواهد بود».
امیدواریم که از این مقاله استفاده کرده باشید. یوقت تو نظرهاتون از قیمت بالا اعتراض نکنید بفهمن کرک میکنیم…!
دیدگاهها (0)