گرافیک تمپلیت

همه چیز راجع به اشباهات رایج در استارت آپ ها

اشتباهات رایج در استارت آپ

    اشتباهات رایج در استارتاپ یکی از موضوعاتی است که صاحبان کسب و کارهای جدید باید به آن واقف باشند. استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک همواره در مسیر پیشبرد اهدافشان با چالش های مختلفی روبرو می شوند که نحوه ی مدیریت این شرایط بسیار حائز اهمیت است. لذا اشتباهات رایج در استارتاپ موضوع مورد بحث در این مقاله می باشد. چرا که هنگام رویارویی با چالش های مزبور اغلب مدیران استارتاپ ها، مرتکب اشتباهات سهوی و ناخواسته می شوند که منجر به نابودی پروژه و ضرر و زیان خواهد شد. به اعتقاد یکی از نابغه های کسب و کار در ایران، با دانستن این اشتباهات، ذهن ناخودآگاه شما هوشیار شده و با دقت عمل بیشتری به مقابله با چالش های پیش رو می روید. به طور کلی اشتباهات رایج مزبور را در ۵ دسته تقسیم بندی می کنند: منابع انسانی، مدیریتی، مدل کسب و کار، محصول بازار و هدف، سرمایه و مالی.

    در ادامه به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  1. اشتباهات رایج استارت آپ ها
  2. بزرگترین اشتباهات استارت آپ ها در حوزه ی مدیریتی
  3. اشتباهات رایج در استارتاپ در مدل کسب و کار
  4. اشتباهات شرکت های نوظهور در محصول بازار و هدف
  5. دسته ی آخر اشتباهات استارتاپ ها (حوزه ی سرمایه و مالی)

    با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج استارت آپ ها

    در این قسمت به بررسی اشتباهات رایج در استارتاپ آن هم در منابع انسانی اشاره می کنیم:

  1. عدم توجه به محیط کاری متنوع و جذاب: شما با ایجاد یک محیط کاری متنوع و جذاب باعث جذب افراد زیادی به گروه خود می شوید. همین امر موجب شکل گیری ایده های بسیار جذاب و انحصاری می شود که می تواند نقطه ی عطف فعالیت های شرکت شما واقع گردد.
  2. استخدام افراد بدون توجه به مهارت های میان فردی: یکی از اشتباهات رایج در ایده های استارت آپی، زمانی است که شرکت تصمیم به استخدام افراد می گیرد. استخدام صرفا با توجه به مهارت های فنی فرد و بدون توجه به مهارت های نرم (Soft Skills) آن ها یکی از عوامل شکست پروژه های استارتاپی است. مهارت های نرم شامل ارتباط، همدلی و همکاری فرد با سایر اعضای گروه است.
  3. تعلل سرمایه گذاری در منابع انسانی: با داشتن یک روش کارآمد منابع انسانی می توانید از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کنید. این به معنای این نیست که با مشکلات کوچک مواجه نشوید؛ در نظر داشته باشید که همواره شروع یک کسب و کار جدید با مشکلاتی همراه است که ممکن است فرایند استخدام و نگه داشتن کارمندان گروه را دشوار کند.
اشتباهات رایج در استارتاپ ها

بزرگترین اشتباهات استارت آپ ها در حوزه ی مدیریتی

  1. تکیه کردن بر دیگران برای موفقیت: از اشتباهات رایج در ایده های استارت آپی، تکیه کردن بر دیگران برای موفقیت در کسب و کار است. درست است که صلاح و مشورت با افراد متخصص یکی از اصول موفقیت است ولی این دلیل نمی شود که خودتان بیخیال کل کار شوید. چرا که تنها شما به عنوان مالک استارتاپ، می توانید دلسوزانه برای موفقیت شرکت خود بجنگید. لذا کار را تمام و کمال رها نکنید و همواره پیگیر روند پیشرفت کار باشید.
  2. تعیین اهداف غیر قابل دسترس و رویایی برای تیم خود:با چنین رویکردی فقط ناامیدی را برای تیم خود به ارمغان می آورید و استعدادهای گروه خود را یکی از پس دیگری از دست خواهید داد. چرا که ممکن است شما و افرادتان از پس چنین اهدافی بر نیایید. پس اهداف شرکت خود را واقع بینانه و متناسب با توان اعضای گروه خود تعیین کنید.
  3. عدم کمک گرفتن از متخصصان واجد شرایط: یکی از اشتباهات رایج در استارتاپ، کمک نگرفتن از افراد متخصص است. با مشورت کردن با افراد متخصص حوزه ی خود می توانید موفقیتی را رقم بزنید که به تنهایی رسیدن به آن غیر ممکن خواهد بود. آری مشورت کنید ولی هدایت شرکت را خودتان به دست بگیرید.

اشتباهات رایج در استارتاپ در مدل کسب و کار

    همان طور که پیشتر اشاره کردیم؛ اشتباهات رایج در استارتاپ در ۵ دسته ی کلی تقسیم بندی می شوند که یکی از آن ها مدل کسب و کار می باشد. در ادامه برخی از این اشتباهات را با هم بررسی می کنیم.

اشتباهات رایج در ایده های استارت آپی
  1. عدم داشتن چشم انداز مشخص:با داشتن چشم انداز مشخص می توانید برای تحقق آن چشم انداز تمرکز کنید و با بهره وری بالا شرکت را در مسیر اهداف خود سوق دهید.
  2. تمرکز کردن روی رشد کسب و کار:ویتنی میرز یکی از فعالان حوزه ی کسب و کار می گوید: تمرکز روی رشد پایدار بسیار بهتر از تمرکز صرف روی رشد کسب و کار است. اما رشد پایدار چیست و چه مفهومی دارد؟ در واقع رشد پایدار به معنای تمرکز بر روی کشف استعدادها و به کار گیری آن ها و هم چنین سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت مناسب است.
  3. اجرای برنامه های جدید بدون داشتن استراتژی:شما باید به عنوان صاحب یک استارتاپ، یک استراتژی اصلی و یک استراتژی فرعی (Plan B) داشته باشید. یکی از بزرگترین اشتباهات استارت آپ ها نداشتن این دو استراتژی حین اجرای یک برنامه ی جدید است.در واقع شما باید پیش بینی کنید که اگر استراتژی اول جواب نداد و شکست خوردید؛ استراتژی فرعی را پیاده سازی کنید.

اشتباهات شرکت های نوظهور در محصول بازار و هدف

    اشتباه شماره ی اول: معرفی محصول قبل از آماده شدن:از سری اشتباهات رایج استارت آپ ها، معرفی محصول و خدماتشان قبل از آماده شدن است. ممکن است در این صورت شرکت های رقیب ایده ی شما را تقلید کنند و به این ترتیب نه تنها سود نخواهید کرد بلکه متضرر نیز خواهید شد.

    اشتباه شماره ی دوم: راه اندازی کسب و کار و اجرای آن بدون در نظر گرفتن بازار هدف:قبل از راه اندازی و اجرای کسب و کار باید بازار را شناسایی کنید. در واقع باید محصولی را تولید کنید و یا خدمتی را عرضه کنید که تقاضا برای زیاد باشد. در این صورت است که به سود خواهید رسید.

    اشتباه شماره ی سوم: دست کم گرفتن مدت زمان فروش محصول:باید بدانید که استارتاپ شما مدت زیادی باید تجربه کند تا میان مردم و متقاضیان جا بیفتد. در این صورت است که فروش را نیز تجربه خواهد کرد. در واقع فرایند فروش بر خلاف تصور اکثر افراد، چندان کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست. مدیریت فروش یکی از مهارت هایی است که باید به دست آورید.

بزرگترین اشتباهات استارت آپ ها

دسته ی آخر اشتباهات استارتاپ ها (حوزه ی سرمایه و مالی)

مهندس ماکان آریا که تا کنون کسب و کارهای بسیاری را مدیریت کرده است، معتقد است که آخرین دسته از اشتباهات استارت آپ ها مربوط به مسائل مالی و سرمایه گذاری می شود.

  1. عدم انجام حسابداری کسب و کار:از اشتباهات رایج استارت آپ ها، ننوشتن هزینه های انجام شده و حسابداری آن هاست. شما علاوه بر انجام کارهای حسابداری استارتاپ خود باید بر روی نرخ های بهتر بانکی، سود بازرگانی، نرخ بهره کارت اعتباری و هزینه های تامین کنندگان نیز مذاکره کنید.
  2. تخصیص پول اندک به کارمندان:در نظر داشته باشید که شما همواره در معرض از دست دادن کارمندان با استعداد خود هستید. چرا که شرکت های سرمایه دار چند ملیتی می توانند آن ها را به خوبی تطمیع کنند. بنابراین شما نیز باید بتوانید کارمندان خود را از نظر مالی اقناع کنید و آن ها برای شرکت خود حفظ نمایید.این موضوع را پیتر تیل در کتاب پر فروش صفر تا یک نوشته نیز متذکر شده است.
  3. جذب سریع سرمایه گذار:شما باید ابتدا ایده ی خود را تست کرده و از سوددهی آن مطمئن شوید؛ سپس به سراغ جذب سرمایه گذار بروید. چرا که ممکن است ایده ی شما با شکست مواجه شود و سرمایه ی اولیه را نیز از دست بدهید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*