گرافیک تمپلیت

همه چیز راجع به کنتراست

کنتراست چیست و چه مواردی باید از آن بدانیم؟ گرافیک تمپلیت

کنتراست

یکی از اصول مهم طراحی کنتراست می باشد. کنتراست با کمک به سازمان‌دهی طراحی و ایجاد سلسله مراتب مهمترین بخش های طراحی را مشخص می کند. با کنتراست می توان روی نقاط مهم و حساس طرح تمرکز  و تاکید کرد. در مجموع کنتراست باعث جذابیت بیشتر طرح می شود.

خلق کنتراست به کمک رنگ‌های تیره و روشن

به میزان روشنایی یا تیرگی یک رنگ ارزش رنگ می گویند. برای ساخت کنتراست با کیفیت بالا انتخاب سفید و سیاه قطعا آخر خط نیست. استفاده از ترکیب رنگ های تیره و روشن نیز می تواند کنتراست با کیفیت بالا را ایجاد کند.

خلق کنتراست به کمک رنگ مایه

رنگ خاصی که به طور سنتی به ۱۲ عدد رنگ در چرخه رنگی اشاره دارد، رنگ مایه نام دارد. در زیر به پاره ای از این موارد اشاره می کنیم:

  • رنگ‌های مکمل (Complementary): شامل رنگ‌های متضادی همچون: قرمز/سبز یا آبی/نارنجی هستند. رنگ‌های مکمل، کنتراست و شدت بالایی دارند.
  • رنگ‌های مثلث متساوی‌الساقین: علاوه بر رنگ پایه، دو رنگ مکمل نیز باید انتخاب شوند. این طرح نیز دارای کنتراست بصری قوی است اما کنتراست سطح پایین می باشد.
  • رنگ‌های سه‌گانه : ترکیبی از هر سه رنگی که به طور مساوی به کار برده می شوند.

خلق کنتراست به کمک دمای رنگ

تقسیم بندی رنگ ها بر اساس دما به صورت گرم، سرد یا خنثی می باشد. به عنوان مثال رنگ قرمز و نارنجی هر دو از رنگ های گرم به شمار می آیند. این در حالی است که رنگ آبی و سبز رنگ های سرد می باشند. در این میان برخی رنگ ها مانند قهوه ای یا بژ، رنگ های خنثی به شمار می آیند. ترکیب هر کدام از این سه گروه با یکدیگر می تواند طراحی را زیباتر کند.

خلق کنتراست به کمک شدت رنگ

شدت رنگ یا اشباع یک اصطلاح رایج در طراحی می باشد. به عنوان مثال اگر رنگ در خالص ترین حالت خود باشد، یعنی این رنگ درجه اشباع ۱۰۰ درصد دارد. به کمک استفاده از رنگ ها با اشباع متفاوت می توان یک کنتراست بی نظیر و زیبا را خلق کرد.

خلق کنتراست به کمک شکل‌های آزاد و هندسی

تمامی اشکال به دو دسته، شکل‌های هندسی (مستطیل، مثلث، دایره و غیره) و شکل‌های طبیعی (الهام گرفته از طبیعت) تقسیم می شوند. به کمک اشکال مختلف در طراحی می توان یک کنتراست عالی ایجاد نمود.

خلق کنتراست به کمک لبه‌ها و گوشه‌ها

به کار بردن لبه‌ها و گوشه‌ها در طراحی یک راه جذاب برای افزایش کنتراست می باشد. می‌توان به کمک این لبه ها و گوشه ها طراحی را جذاب تر نمود.

خلق کنتراست به کمک بافت

داشتن یک بافت مناسب برای طراحی نیز می تواند به خلق یک کنتراست مناسب کمک کند. به عنوان مثال می توان از ترکیب بافت سخت در تقابل یا بافت نرم استفاده کرد و یک کنتراست زیبا خلق کرد.

خلق کنتراست به کمک مقیاس و اندازه

کنتراست منجر به بهبود روابط بین عناصر و اولویت بندی عناصر طراحی های مختلف می باشد.  مقیاس یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد یک طرح جالب می باشد.

خلق کنتراست به کمک وزن بصری

وزن بصری همانند مقیاس برای اشاره بخش مهمتر طراحی می باشد. به عبارت دیگر وزن بصری نشان دهنده این است که کدام عنصر نسبت به بقیه عناصر برجسته تر و مهمتر می باشد. استفاده از وزن بصری می تواند به افزایش کنتراست کمک کند.

خلق کنتراست به کمک ایجاد فاصله‌ و استفاده از  فضای خالی

پر نکردن تمام صفحه طراحی بسیار مهم می باشد. قرار دادن میزان صفحه خالی به سازماندهی عناصر و جلوگیری از ازدحام و شلوغی کمک می کند. می توان از رنگ های مختلفی برای فضای خالی استفاده کرد. به عبارت دیگر فضای خالی الزاما سفید نمی باشد.

خلق کنتراست به کمک ترکیب عوامل مختلف

در طراحی یکسری موارد و قانون هایی وجود دارند که می توان به کمک آن ها می توان طراحی خود را ارتقا داد. این قانون ها عبارتند از:

  • قانون سوم : تقسیم طرح به طور عمودی و هم افقی و سپس قرار دادن نقطه کانونی روی یکی از چهار نقطه‌ای  که خطوط خیالی یک‌دیگر را قطع می‌کنند. این روش سریع ترین روش  برای یافتن میانه تصویر برای درج عناصرمی باشد.
  • طرح قطری: اضافه کردن حرکت به طرح به کمک یک طرح مورب یا S شکل می تواند کمک کننده به حرکت چشم بیننده باشد. این طراحی از لحاظ بصری جالب‌تر و جذاب‌تر از طراحی مبتنی بر شبکه می باشد.

خلق کنتراست به کمک تکرار و الگوها

افزایش تمرکز به کمک استفاده از عناصر طراحی تکراری یا الگوها می‌تواند  تأثیر کنتراست را در طراحی افزایش دهد.

خلق کنتراست به کمک تعیین موقعیت و جهت

نیاز به ساختار سازماندهی شده یک نیاز اساسی برای هر طراحی می باشد. قرار گیری اجزا به صورت خاص و با نظم و ترتیب می تواند روی اثرگذاری طرح موثر واقع شود.

خلق کنتراست به کمک اصل مجاورت و جداسازی

گروه بندی اجزا به افزایش سازماندهی طرح کمک کرده و در نهایت بر کنتراست اثر مثبت می گذارد.

خلق کنتراست به کمک نشانه‌های بصری

نشانه های بصری به مخاطب برای فهم بهتر مطلب کمک می کنند. وجود یک فلش یا خط راهنما می تواند کنتراست را افزایش دهد.

خلق کنتراست به کمک سبک‌های ساده و پیچیده

ترکیبی از طرح های ساده و پیچیده در کنار هم می تواند طراحی را جذاب و به ایجاد کنتراست مناسب کمک کند.

 

خلق کنتراست به کمک ترکیبی از فونت‌ها

انتخاب فونت و لوگوی نوشتاری در طراحی بسیار مهم می باشد. نوع فونت انتخابی، ساز نوشتار و طراحی آن بسیار حائض اهمیت است. بنابراین در انتخاب فونت باید کاملا دقت کنید.

خلق کنتراست به کمک سبک و وزن نوشتار

به کمک انواع فونت ها و یک سری ویژگی های خاص مثل ضخامت، مورب بودن و غیره می توان اثربخشی فونت را افزایش داد. به این صورت توجه خواننده به مطلب یا طرح بیشتر جلب می شود. کنتراست عمیق تر خواهد شد.

پروژه آماده افتر افکت .

 

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*