گرافیک تمپلیت

راهنمای جامع تئوری رنگ

تئوری رنگ - گرافیک تمپلیت

در این مطلب به بررسی تئوری رنگ، نحوه انتخاب رنگ صحیح و اهمیت انتخاب رنگ در طراحی وب می پردازیم. مطالب این مقاله به صورت عمومی ارائه شده اند و برای افراد آماتور در حوزه طراحی نیز مناسب هستند. یکی از سخت ترین بخش های طراحی وب سایت، انتخاب رنگ است. بنابراین طراح باید از اصول پایه ای تئوری رنگ و ابزارهای فعال در این زمینه آگاهی داشته باشد تا انتخاب صحیحی انجام دهد.

تئوری رنگ شناسی

تئوری رنگ شناسی عبارتند از تعامل بیان رنگ های مکمل، درخشش و کنتراست در طراحی. در واقع سه عامل مطرح شده (رنگ های مکمل، درخشش و کنتراست) پایه و اساس تئوری رنگ را تعریف می کنند. در ادامه به بررسی دقیق هر کدام می پردازیم.

رنگ های مکمل

شیوه درک انسان از ارتباط یک رنگ با رنگ دیگر، پدیده مکملی نام دارد. رنگ مکمل به دو رنگی گفته می شود که در دو سمت طیف رنگ قرار گرفته و از دیدگاه ناظر می توانند در کنار یگدیگر به کار روند. به عبارت دیگر ۲ رنگ مکمل می توانند با ایجاد ترکیب جدید، جلوه بیشتری ایجاد نمایند. نحوه استفاده از رنگ مکمل به ۲ دسته سه گانه و ترکیبی تقسیم می شود.

کنتراست

کنتراست، عناصر صفحه وب را به قسمت های مختلف تقسیم کرده و توجه مخاطبان را به قسمت های مهم معطوف می کند. همچنین کنتراست از خستگی چشم ناظر جلوگیری می کند. یک مثال رایج برای کنتراست، انتخاب مناسب رنگ پس زمینه و متن می باشد. اگر این سوال برایتان ایجاد شود که چه رنگی برای پس زمینه و متن مناسب است؟

یک قانون کلی در این زمینه وجود دارد و آن هم انتخاب روشن ترین رنگ ممکن برای پس زمینه و انتخاب تیره ترین رنگ ممکن برای متن می باشد. حال اگر طراح وب از تئوری رنگ آگاهی داشته باشد به راحتی می تواند یک تصمیم درست اتخاذ نماید. به کمک کنتراست علاوه بر این که می توانیم خوانا بودن متن را حفظ کنیم. در واقع استفاده از انواع مختلفی از رنگ های متضاد باعث جلب توجه بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر رنگ پس زمینه وب سایت شما تیره است باید محتوای اصلی با رنگ روشن تری مشخص شود.

 

درخشش رنگ

برای انتقال احساس، طراح می تواند از درخشش رنگ استفاده کند. انتخاب رنگ های روشن تر با هدف افزایش انرژی بیشتر برای مخاطب و ایجاد هیجان در وی به کار می رود. مثل زمانی که قصد تبلیغ برای یک کالا را داریم (مثال: سایت CNN به رنگ قرمز است و منجر به افزایش هیجان در مخاطب می شود.). این درحالی است که رنگ های تیره تر حالت آرامش بخش داشته و با ذخیره انرژی مخاطب، توجه وی را به مطالب معطوف می کند (مثال: سایت Ars technical که با رنگ سیاه طراحی شده است.).

انتخاب یک طرح رنگی مناسب

برای انتخاب یک طرح رنگی مناسب باید با انواع طرح های رنگی آشنا شوید. این طرح ها عبارتند از: سه گانه، ترکیبی و مشابه. در ادامه به توضیح جامع هر کدام می پردازیم.

۱- طرح رنگی سه گانه

همان طور که از نام این طرح پیداست از ۳ رنگ مجزا در انتهای طیف رنگی تشکیل شده است. برای ایجاد طرح رنگی پس از تشکیل حلقه رنگی، رنگ پایه را انتخاب می کنیم؛ سپس از مکان رنگ انتخابی یک مثلث متسوای الاضلاع روی حلقه رنگی رسم می کنیم. در نهایت  مکان قرار گیری رئوس مثلث رنگ های ۳ گانه نام می گیرد.

۲- طرح رنگ ترکیبی

در این طرح از محدوده ای از رنگ های مکمل استفاده می کنیم. به این صورت که در دو انتهای طیف، دو رنگ را انتخاب کرده و با کشیدن دو خط متقاطع از هر کدام از رنگ ها به سمت یگدیگر، رنگ های مکمل را انتخاب می کنیم.

۳- طرح رنگی مشابه

برای ایجاد یک طرح رنگی مشابه در یک سمت دایره رنگی، رنگ ها با طیف یکسان را انتخاب می کنیم. در این طرح رنگ ها بر اساس درخشش از هم متمایز می شوند (مثال: انتخاب رنگ زرد و نارنجی به عنوان رنگ های مکمل).

 

 

سایر روش های ایجاد طرح رنگی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی می توان به کمک نرم افزارهای حرفه ای به ایجاد تئوری رنگ کمک کرد. در این حالت دیگر ترس از آزمون و خطا و بروز اشتباه در  انتخاب ترکیب رنگ وجود ندارد و می توان به راحتی طیف رنگی مورد نظر خود را ایجاد کرد.

۱- سایت kuner

وب سایت kuner که تحت نظارت شرکت adobe فعالیت می کند، در ایجاد پالت های رنگی به شما کمک می کند. در این وب سایت می توان با تعیین رنگ پایه به عنوان رنگ اصلی یک پالت رنگ ساخت و سپس آن را ذخیره نمود.

۲- ابزار color scheme designer 3

این بزار که برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است، گزینه های متفاوتی جهت ساخت پالت رنگی ارائه می دهد. درست است که این ابزار برای کاربران نوپا مناسب است اما اصول پایه ای تئوری و ساخت رنگ را آموزش نمی دهد.

نتیجه گیری

انتخاب رنگ مناسب و داشتن طراحی صحیح دشوار است و برای این که نتیجه بخش باشد نیازمند داشتن اطلاعات کامل می باشد. آشنایی با انواع طراحی ها و تئوری رنگ ها می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را حاصل کنید. بنابراین اگر به دنبال یک انتخاب صحیح هستید لطفا به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم توجه داشته باشید:

  • انتخاب رنگ از انتهای طیف رنگ
  • دقت در ایجاد کنتراست بالا بین عناصر
  • افزایش انرژی مخاطب به کمک رنگ های روشن
  • افزایش تمرکز و آرامش مخاطب به کمک رنگ های تیره

پروژه آماده افتر افکت .

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*