گرافیک تمپلیت

استفاده از سایه روشن در طراحی

سایه روشن در طراحی وب سایت و کارهای گرافیکی - گرافیک تمپلیت

پس از طراحی یک وب سایت، آخرین مرحله انتخاب طرح رنگ می باشد. این که چه طرح رنگی را انتخاب کنید؟ یا این که چه رنگی برای محتوای درج شده در وب سایت شما مناسب می باشد؟ موضوعاتی هستند که گذر از این مرحله را با مشکل مواجه می کنند. برای حل این مشکلات تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. پس از مطالعه این مقاله با درجه ی مطلوبی نحوه استفاده از سایه روشن در طراحی را فرا خواهید گرفت.

انتخاب رنگ های صحیح

برای انتخاب رنگ های صحیح و مناسب باید انتخاب خود را به دو بخش تقسیم کنید: انتخاب رنگ خنثی و انتخاب رنگ متمایز کننده. رنگ های خنتی عبارتند از رنگ سیاه، سفید، خاکستری و یا رنگی از خانواده قهوه ای یا بژ. این درحالی است که رنگ های متمایز می توانند بر اساس سلیقه شما انتخاب شوند. به کمک انتخاب این دو گزینه می توانید یک پالت رنگی با رنگ های زیاد (از ۳ تا ۳۰ عدد) بسازید. این کار را می توانید به کمک افزونه سایه روشن به راحتی انجام دهید.

افزونه سایه روشن

به طیف متشکل از نسخه تیره و روشن تر از یک رنگ واحد، سایه روشن گفته می شود. نسخه های تیره با افزودن رنگ سیاه به رنگ پایه و نسخه های روشن با افزودن رنگ سفید به رنگ پایه ساخته می شوند. به کمک ایجاد این نسخه، انتخاب رنگ راحت تر صورت می گیرد.

نحوه ساختن سایه روشن در طراحی

ایجاد پالت سایه روشن در طراحی به صورت چشمی کار دشواری است؛ بنابراین از یکسری نرم افزارها برای انجام این کار می توان استفاده کرد. در ادامه به معرفی چند ابزار آنلاین فعال در این زمینه می پردازیم.

۱- سایت paletton

پس از ورود به وب سایت paletton، با ورود به بخش تنظیمات تک رنگ می توان یک پالت سایه روشن ایجاد کرد. در این وب سایت رنگ پایه را با وارد کردن کد RGB در طیف رنگ می توان مشخص کرد.

۲- سایت material palette

این وب سایت دارای دامنه محدودی از رنگ های روشن به علاوه چند عدد رنگ خنثی می باشد و در مجموع یک وب سایت محدود است. در این سایت ابتدا بر اساس رنگ خنثی یک پالت رنگی ایجاد شده و سپس به همراه سایه روشن به شما ارائه می گردد.

۳- سایت colour code

این وب سایت در زمینه خلق پالت رنگی فعالیت می کند. در هنگام استفاده از این وب سایت کافی است از پنل کاربردی سمت چپ رنگ خنثی خود (خاکستری روشن یا تیره) را انتخاب کرده و سپس با حرکت موس ترکیب رنگ مطلوب خود را ایجاد نمایید.

سایه روشن چیست و چه نکاتی باید در طراحی رعایت نمود؟ - گرافیک تمپلیت

نحوه ایجاد سایه روشن به وسیله وب سایت های مختلف

همین حالا مطالعه کنید:
نکات مهمی که باید در طراحی دکمه UI وب سایت بدانید.
آیا بازار کار موشن گرافیک مناسب است؟
تکنیک های ساده انیمیشن در افتر افکت که هر افترافکت کار باید با آن آشنا باشد.

کاربرد پالت رنگی سایه روشن

سایه روشن در کنار رنگ خنثی می تواند به ایجاد کنتراست و جذابیت بیشتر کمک کند. مخاطبان با دیدن سایه های روشن و یک ترکیب رنگی جذاب حس بهتری داشته و بیشتر به برند یا وب سایت شما توجه می کنند. در ادامه به کاربردهای متفاوت پالت رنگی سایه روشن اشاره می کنیم.

۱- خلق برند به صورت منسجم

از پالت رنگی سایه روشن برای مقاصد متفاوتی استفاده می شود. پالت سایه روشن می تواند به ایجاد و حتی موفق کردن یک برند با ظاهر یکپارچه کمک کند.

۲- خلق کنتراست

برای نمایش جذاب یک طراحی می توان از کنتراست استفاده کرد. ساخت کنتراست از طریق یک رنگ پایه و تم سایه روشن یا تیره آن به سادگی امکان پذیر است.

۳- ترکیب کردن

به کمک رنگ می توان اجزای مختلف تصویر را در هم ترکیب کرده و باعث شد تا تصویر ظاهری یکدست پیدا کند. به عبارت دیگر می توان پالت سایه روشن را به گونه ای انتخاب کرد که کنتراست زیادی نداشته باشد و در نتیجه طراحی را متمایز تر کند.

۴- ساده کردن و مجزا شدن

هنگامی که طرح مورد نظر دارای اجزا و عناصر زیادی باشد، باید پالت رنگی انتخابی به گونه ای باشد که بتوان اجزا را از هم تمییز داد. در این زمان باید نسخه های متفاوتی از یک رنگ را انتخاب کرد که مجزا کردن دیداری به راحتی امکان پذیر باشد. در چنین شرایطی استفاده از یک پالت با رنگ پایه یکسان از ازدحام عناصر جلوگیری کرده و ارزش کار را بالا می برد.

سایه روشن و ترفندهای مهم آن در طراحی وب سایت - گرافیک تمپلیت

نکات مهم سایه روشن

۵- در نظر گرفتن ابعاد و عمق طرح

یکی از موارد کاربرد پالت سایه روشن، ایجاد و خلق ابعاد و عمق برای طرح می باشد. در این حالت از رنگ روشن برای ایجاد سایه یا روشنایی استفاده می شود. این کار حالی ۳ بعدی به تصویر داده و اثر گذاری را افزایش می دهد.

۶- خلق حس نو و جدید

برای خلق یک احساس خوب و جدید می توان از رنگ استفاده کرد. رنگ قادر است ابعاد تصویر را ایجاد کرده و مفهوم کاملی را منتقل کند.

۷- ایجاد گرادیان رنگی

از پالت های شفاف برای خلق گرادیان می توان استفاده کرد. در هنگام ساخت و تهیه گرادیان ها می توان رنگ بیشتری در طراحی به کار برد. ایجاد گرادیان در تصویر، عمق و بافت تصویر را ارتقا می دهد.

۸- وسیع کردن یک پالت رنگی محدود

برای طراحی با استفاده از رنگ های خنثی و پایه محدودیت وجود دارد. استفاده از پالت سایه روشن می تواند محدودیت ما در استفاده از رنگ را از بین برد.

۹- بالا بردن وضوح و شفافیت

استفاده از پالت سایه روشن می تواند شفافیت و وضوح لایه پایه را افزایش دهد. هنگام استفاده از دو لایه سایه روشن، یک لایه سوم نیز ایجاد می شود و در نتیجه وضوح کار و مفهوم را بالا می برد.

۱۰- حفظ سادگی عناصر

برای خلق طراحی های ساده می توان از پالت سایه روشن استفاده کرد. پالت سایه روشن علاوه بر حفظ سادگی طرح، زیبایی خاص خود را دارد.

سایه روشن در طراحی سایت و دیگر کارهای گرافیکی نظیر طراحی لگو - گرافیک تمپلیت

ترفندهای استفاده از سایه روشن در طراحی

۱۱- خلق شکل و الگو

به کمک سایه روشن در طراحی می توان به ایجاد شکل و الگو یا سایر عناصر گرافیکی پرداخت. بنابراین حتما لازم نیست که سایه روشن ها به صورت یک دست به کار بروند.

۱۲- ایجاد فضایی برای سرگرمی

درگیر کردن دو پالت رنگی سایه روشن در طراحی می تواند موجب افزایش جذابیت کار شود.

۱۳- برجسته کردن نوشته ها

قانون خاص و اجباری برای مشکی یا سفید بودن رنگ نوشته ها وجود ندارد بلکه می توان با استفاده از رنگ های مختلف در جهت برجسته کردن آن ها گام برداشت.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

*
*